Tuesday, April 23, 2013

BERPANTANG ~ TRADISIONAL vs MODEN

adoi.. baru cuti dua hari tapi rasa macam bosan lak. Baby cepatlah kuar, sian mama ngn dady nie. PLEASE, kuar cepat2, mlm nie pun  xpe. Sementara tunggu Babby nak kuar sy nk review skit sal pantang nie. Tuk diri n bloggers kat luar.
Insyaallah sy pantang kat umah mak tp bila pantang kat umah mak macam pantang sendiri la coz mak n ayah keja. jadi kena pandai2 lah nanti. Nasib hubby akan dapat cuti seminggu. Ade gak org teman. Tue pun kira bersyukur.

TRADISIONAL vs MODEN

1) MENGURUT
insyaallah  akan amalkan yg nie. Best woooooo kena urut ni. Masa mengandung nie  ade la urut 2 kali ngn mak bidan. perghh.. heaven. x sabar nk kena urut :)

2) BERTUNGKU
petua yang ak dapat. bertungku nie x leh kurang dari 45 minit waktu pagi ngn petang. Untuk tungku ni, ak beli tungku letrik selain tungku ngn mak bidan. Mak ayah saya keja awak, lau guna yg batu sungai tue sape yg  nak tolong kite nanti. Ade yg kate tungku sungai lagi best tapi x pe lah dari x tungku lngsung kan. 

harga : RM 25 ( Bagi yang biasa) or RM 30 bagi yang de batu, yang de batu lama skit panas nyer tp sy guna yng biasa. Mak bagi, jimat duit kita.

3) BERTANGAS
tak dapat gambaran lagi yang nie camner. Tapi mak kate nanti ble bertangas guna kerusi tandas. Saya beli coz kat umah Mak x de tandas duduk. punyala hazab tuk ibu mengandung lau da akhir2 nie nk bercangkung.  Jadi sy decided beli nie n leh lak guna tuk bertangas. Kira ok la kan. 2in1
nie lah kerusi tandas yang saya beli. alhamdullilah, masa pantang nanti nak guna untuk bertangas n tuuuut.. x de la fobia kn nk mencangkung. Harga RM 60. lau nk mtk sy beli pm sy kt fb NEWSHOPBOUTIQUE. insyaallah sy tolong. Tapi lau nak beli sendiri leh cari kat farmasi.

4) BERBENGKUNG
Bengkung pun saya x tinggal tapi saya x guna yang tali-tali yang tradisional tu. Sapa nk tolong sy pakai lau guna yang tue. saya guna yg moden. Kelebihan yang moden nie dia leh guna untuk czer or bersalin normal tapi arap sangat bersalin normal.
Bengkung moden 4 panel. Harga dia RM 200++. sy beli on9 je yang nie n kebanyakkan brg sy beli on9 coz sy x larat nk kuar jln2 cari brg. sy lg suke lepak kt umah.

5) MANDIAN REMPAH RATUS
Saya beli mandian yang dalam uncang lebih kurang cenggini la. Senang nanti, mak saya ble tolong rebuskan air pagi tue sebelum dia p keja. x sabar nak mandi herba, saya sangat2 suka bau herba2 nie.

Cara penggunaan dia pun senang:

• Rebus satu uncang herba mandian aura bersama 3 gayung air sehingga mendidih dan berbau wangi.
• Campurkan air herba mandian bersama air biasa sewaktu mandi.
• Keringkan uncang yang telah di gunakan di tempat panas atau kering untuk kegunaan selanjutnya.


6) PARAM & PILIS
 Yang nie saya tak guna tapi saya gantikan dengan ubat-ubatan moden. sy upload gambar la senang citer. Biar gambar bercerita.

Set Shaklee ( Set Bersalin + Set Kurus)
Set Bersalin, saya amik yang trial je tuk 40 hari (terdiri dari 4 jenis yang kt atas tue pastu tambah ngn ostometrix tuk elak sembelit)
Set Kurus lak saya amik Letchin ngn Alfafa. Tuk sema set nie sy abis dalm 200++ pun sy beli on9. Banyak tue ubat nk makan. semenya 7 jenis. Nanti sy upload kan jadual makan dia. x larat da nak taip.

Gel Sireh ( tuk pakai ngn bengkung)
tuk pakai ngn bengkung nanti. pun sy beli on9. Senang citer sy memang kaki ON9.

KESIMPULANNYA: Saya tetap tak tinggalkan yang

tradisional tetapi saya modenkan sikit yang tradisional tuk kesenangan diri & mereka yang saya sayangi. SAYANGILAH DIRI ANDA:)

Untuk beberapa petua lagi layari WEB NI




No comments:

Post a Comment